Otvaranje DOO u Srbiji – korak po korak

Mnogi ljudi u Srbiji razmišljaju o pokretanju sopstvenog posla. Mogućnosti postoje, ali morate razumeti osnovne korake i pravila.

Ovaj tekst vam prikazuje najvažnije procedure za otvaranje DOO, od ideje do početka rada.

Videćete i druge pravne forme, pa možete izabrati onu koja najbolje odgovara vašim potrebama.

Aktivno planirajte svaku fazu, pripremite dokumentaciju i konsultujte stručnjake kada je to potrebno. Na taj način uštedećete novac, vreme i izbeći ćete nepotrebne greške.

Druge pravne forme u Srbiji

Iako ovaj vodič ističe DOO, dobro je poznavati i druge oblike poslovanja:

  1. Preduzetnik
    Ovo je najjednostavniji oblik koji podrazumeva da vlasnik lično odgovara za obaveze firme. Mnogo ljudi kreće na ovaj način jer su takse manje, a registracija kraća. Ipak, preduzetnik snosi odgovornost sopstvenom imovinom i zbog toga neki odlučuju da pređu na DOO.

  2. Ortačko društvo
    Više osoba zajednički osniva firmu i svi snose neograničenu odgovornost. Ovakva vrsta društva traži visok stepen poverenja među članovima.

  3. Komanditno društvo
    Ovaj oblik predviđa postojanje komplementara (koji vodi poslovanje i neograničeno odgovara) i komanditora (koji ulaže kapital i ograničeno odgovara).

  4. Akcionarsko društvo
    Akcije predstavljaju vlasničke udese, a akcionari mogu da ulažu u kompaniju i da ih kasnije prodaju na tržištu kapitala. Ovo je prikladno za veće firme koje razmišljaju o širem investicionom planu.

Ako želite manji rizik i jednostavnu unutrašnju strukturu, DOO ostaje prva preporuka za većinu novih preduzetnika.

Ključni razlozi za detaljnu pripremu

  1. Izbegavate greške u startu
    Pravilna priprema vas štiti od prekida u radu. Zbog pravnih i finansijskih propusta firme ponekad trpe kazne ili gube vreme na naknadne ispravke.

  2. Štedite novac i vreme
    Ako odmah prikupite sve što vam je potrebno, ubrzaćete proceduru i izbći dodatne troškove. Nećete plaćati ponovne overe dokumenata ili nove takse.

  3. Gradite kredibilitet
    Kada uradite sve po pravilima, šaljete poruku da ste odgovoran preduzetnik. Ovo je bitno za buduće klijente, banke i potencijalne investitore.

  4. Lakše pratite zakonske promene
    Srbija se trudi da unapređuje poslovno okruženje. Ako pratite savete i ostanete ažurni, moći ćete da reagujete na svaku promenu i prilagodite poslovanje.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by E – Konsultant (@ekonsultant.rs)

Korak po korak do otvaranja DOO

1. Izbor naziva i provera dostupnosti

Naziv firme često predstavlja prvi utisak o vašem poslu. Kada smislite ime, proverite da li je zauzeto.

Možete posetiti veb-stranicu Agencije za privredne registre (APR) i istražiti postojeće firme.

Ime ne sme da liči na već registrovanu firmu, a ne sme ni da krši pravila o autorskim pravima.

Budite kratki i jasni, jer jednostavno ime ostaje u svesti klijenata.

2. Adresa sedišta i pretežna delatnost

Izaberite adresu gde će firma imati sedište. To može biti vaš stan, kuća ili poslovni prostor.

Bitno je da vlasnik nekretnine da saglasnost ako niste sami vlasnik.

Odredite i pretežnu delatnost firme.

To je glavna oblast poslovanja, ali možete imati i sporedne delatnosti. Vodite računa da se šifre delatnosti usklade sa planiranim uslugama i proizvodima.

3. Osnivački akt i uplata osnovnog kapitala

Osnivački akt (ili ugovor o osnivanju ako imate više osnivača) predstavlja temelj firme. On sadrži podatke o nazivu, delatnostima, kapitalu, vlasnicima i ostalim bitnim stavkama.

Zakon određuje minimalan osnovni kapital od 100 dinara, ali realnost zahteva da uplatite barem iznos koji pokriva početne troškove.

Uplatu vršite u banci, na privremeni račun. Banka izdaje potvrdu koja kasnije ide u APR.

4. Priprema dokumentacije za APR

Sva dokumenta treba da budu potpuna i pravilno popunjena. Najčešće prikupite:

  • Popunjenu registracionu prijavu
  • Kopije ličnih karata osnivača
  • Overeni osnivački akt
  • Dokaz o uplati osnovnog kapitala
  • Dokaz o uplati zakonske takse (oko 10.000 RSD)

Podnesite dokumenta APR-u lično, poštom ili elektronskim putem (ako imate kvalifikovan elektronski potpis). Službenici APR-a proveravaju validnost i izdaju rešenje o osnivanju DOO.

5. Otvaranje poslovnog računa i izrada pečata

Kad dobijete rešenje iz APR-a, otvorite stalni poslovni račun u banci po želji. Banka traži uvid u rešenje o osnivanju, a vi ćete odlučiti kakve ćete usluge koristiti (online plaćanja, mobilno bankarstvo i slično).

Pečat nije zakonski obavezan, ali ga mnoge firme i dalje koriste. Pečat nekad traže banke ili inostrani partneri, pa je korisno da ga nabavite ako očekujete takve saradnje.

6. Poreska prijava i obaveze

Nakon što dobijete rešenje iz APR-a, prijavite firmu Poreskoj upravi. Rok za to iznosi 15 dana od registracije.

Ako planirate da budete u sistemu PDV-a, prijavite se na vreme. Konsultujte računovođu o najboljim rešenjima i uslovima za ulazak u PDV sistem.

7. Ugovaranje računovodstvenih usluga

Računovodstvo i knjigovodstvo su kritični za zakonito poslovanje. Mnogima se isplati da angažuju računovodstvenu agenciju.

Ona priprema mesečne i godišnje izveštaje, prati obračun zarada, brine o PDV prijavama i kontaktira se sa poreskim organima.

Iskusan računovođa sprečava visoke kazne i pomaže vam da raspodelite resurse na najbolji način.

8. Dodatna dokumentacija za strane državljane

Ako želite da otvorite DOO i niste državljanin Srbije, treba da regulišete radnu i boravišnu dozvolu.

Ovaj proces nije složen, ali traži prikupljanje dodatnih dokumenata, kontakt sa nadležnim institucijama i poštovanje rokova.

U takvim slučajevima savet stručnjaka ubrzava proceduru.

Biznis plan je dokument koji opisuje ciljeve preduzeća, strategije za njihovo ostvarenje, tržište, finansijske projekcije i operativni plan
Biznis plan je dokument koji opisuje ciljeve preduzeća, strategije za njihovo ostvarenje, tržište, finansijske projekcije i operativni plan

Finansijski segment i planiranje

Troškovi prate svaki početak. Uzmite u obzir:

  • Takse za registraciju (oko 10.000 RSD)
  • Troškove overe dokumenata
  • Naknadu za računovodstvo
  • Potencijalne troškove izrade pečata i ostale administracije

Napravite okvirni biznis plan i računajte na osnovne mesečne izdatke: zakup prostora, internet, telefon, zarade zaposlenih (ako ih imate). Plan vam daje jasnu sliku potrebnih prihoda.

Razmotrite i obavezu izrade finansijskih izveštaja. Sva privredna društva predaju godišnje izveštaje APR-u.

Ti izveštaji prikazuju prihode, troškove i dobit, a formiraju i osnovu za obračun poreza na dobit. Blagovremena predaja ovih izveštaja donosi uredno poslovanje i izbegava kazne.

Otvaranje firme je proces registracije poslovnog subjekta, koji uključuje pravne, finansijske i administrativne korake.
Otvaranje firme je proces registracije poslovnog subjekta, koji uključuje pravne, finansijske i administrativne korake.

Česte nedoumice i rešenja

  1. Kada je najbolje pokrenuti DOO?
    Mnogi misle da je najbolje vreme odmah, dok su drugi oprezni. Ne čekajte idealne uslove. Ako već imate dobro razrađenu ideju i želite da zaštitite svoju imovinu, DOO je dobar oblik da započnete poslovanje.

  2. Da li mogu prvo da budem preduzetnik, pa da se prebacim na DOO?
    Možete se registrovati kao preduzetnik, pa kasnije otvoriti DOO ili prebaciti postojeće poslovanje na DOO. Dobro procenite da li ćete uskoro imati veći obrt ili saradnju sa kompanijama koje preferiraju saradnju s DOO.

  3. Koliki je stvarni rizik ako ne angažujem računovođu?
    Mnogi vlasnici uspeju da vode račune sami, ali rizikuju greške. Razna zakonska pravila donose penale ako ih prekršite. Računovođa vas rasterećuje i pomaže vam da se fokusirate na razvoj proizvoda i usluga.

  4. Kako da budem siguran da li mi treba PDV broj?
    Ako predviđate da ćete u narednih 12 meseci imati veći promet od određenog iznosa (trenutno 8 miliona dinara), morate ući u PDV sistem. Neke firme se opredeljuju za PDV i kad imaju manji promet, jer sarađuju sa drugim obveznicima PDV-a. Računovođa će vas posavetovati.

 Za kraj

Otvaranje DOO u Srbiji nije nedostižno. Koraci jesu formalni, ali nisu preterano komplikovani kada ih posmatrate na pravi način.

Dobra priprema i blagovremeno prikupljanje dokumenata donose uštedu vremena i novca.

Jasna odluka o pravnom obliku, pravilno koncipiran osnivački akt i pripremljen osnovni kapital stvaraju čvrstu osnovu za kasniji razvoj.

Neka vas ne obeshrabre procedure. Mnogi su uspeli da stvore uspešne firme, baš počevši od malog tima i ograničenih sredstava. DOO vam obezbeđuje ograničenu odgovornost, što znači da ne rizikujete celokupnu imovinu ako nešto pođe po zlu. Tu prednost cene i iskusni, i mladi preduzetnici.

Saradnja sa računovođom i pravnim savetnicima ubrzava ceo postupak i uklanja sumnje oko zakonskih detalja. Fokusirajte se na svoj biznis plan i razvoj proizvoda, a stručnim licima prepustite registraciju i vođenje poreskih prijava. Takav pristup ostavlja više vremena za promovisanje, istraživanje tržišta i jačanje odnosa sa klijentima.

Nemojte zaboraviti da je pokretanje firme samo prvi korak. Rastuća konkurencija na domaćem tržištu traži kontinuirano ulaganje u kvalitet, marketing i unapređenje timskih veština. Ipak, siguran i jasan pravni okvir DOO-a pomaže vam da napredujete, dok istovremeno čuvate ličnu imovinu.